Első ránézésre három lehetőségünk van feltelepíteni az Xcode-ot.
A Mac-hez kapott telepítő DVD-n megtalálható az Xcode 3-as verziója, ezt feltelepítve le is jön hozzá egy frissítés, így nálam most 3.2.6-os a verzió. Ahhoz, hogy az iOS SDK-t is fel tudjuk telepíteni, be kell lépni az AppleID-val ide: http://developer.apple.com/iphone, és le kell tölteni az iOS SDK-t, ez akár több giga is lehet. Ha nem fizettünk elő, akkor csak a legfrissebb verziót fogjuk látni, ha fizetős fejlesztők vagyunk, látjuk a korábbi verziókat is.
A második opció, hogy letöltjük az App Store-ból az Xcode 4-es verzióját. Ezt 4 €-ért tehetjük meg.
A harmadik, hogy előfizetünk a Developer Account-ra, ami $99/év (külön kell iOS-re és Mac-re előfizetni). Ezért nem csak az Xcode-ot kapjuk, hanem dokumentációkat és a jogot, hogy felrakjuk az alkalmazásunkat az App Store-ba.
Tanulás közben én ezt a sorrendet fogom használni, Objective-C-hez, és az első iPhone próbálkozásokhoz tökéletes az ingyenes 3-as verzió. A publikáláshoz meg muszáj a Developer Account.
Nézzünk meg egy egyszerű projektet:
Indítsuk el az Xcode-ot és hozzunk létre egy új projektet. A Mac OS X alatt válasszuk az "application" menüpontot a bal oldali ablakban. Utána jobb oldalon válasszuk a "Command line tool"-t és alatta a type combo-ból a "Foundation"-t. Menjünk tovább és nevezzük el a projektünket "HelloWorld"-nek. Létre is jött az első projektünk :)
Bal oldalon, a "Groups & Files" alatt nyissuk meg a "Source" mappát. Itt láthatók a projekthez tartozó fájlok. Egy lényeges van, ez a "HelloWorld.m". Ebben a fájlban található a main metódus. Adjunk hozzá egy új fájlt a projekthez: jobb klikk (CTRL + klikk) a source mappán -> Add -> new file. Bal oldalon Cocoa class -> jobb oldalon Objective-C class, alul a subclass NSObject. Nevezzük el a fájlt Message-nek (legyen kipipálva, hogy jöjjön létre a Message.h is, ez az alapértelmezett).
Objective-C-ben ha létrehozunk egy osztályt, az két fájlból áll. a ".h" kiterjesztés az osztályunk interfésze, itt kell deklarálni a változóinkat és a metódusokat. A ".m" kiterjesztésű fájl az implementációt tartalmazza. Nyissuk meg a Message.h fájlt és vegyük fel bele az üdvözlő metódusunkat:
#import <Cocoa/Cocoa.h>
@interface Message : NSObject {
}
- (void) greetings;
@end
Nyissuk meg a Message.m fájlt, és gépeljük be a következő sorokat:
#import "Message.h"
@implementation Message
- (void) greetings {
NSLog(@"Hello World!");
}
@end
Anélkül, hogy különösebb magyarázatokat fűznénk a kódhoz, látható, hogy az interfészben deklaráltuk a greetings metódust, ez egy példány metódus, ami azt jelenti, hogy létre kell hoznunk egy példányt ahhoz, hogy meg tudjuk hívni. Az implementációs fájlban írtuk le, hogy mit csináljon a greetings metódus (írja ki a "Hello World!" szöveget).
Elkészültünk a Message osztállyal, már csak használatba kell vennünk. Nyissuk meg a "HelloWorld.m" fájlt, és gépeljük be a következőt:
#import <Foundation/Foundation.h>
#import "Message.h"
int main (int argc, const char * argv[]) {
NSAutoreleasePool * pool = [[NSAutoreleasePool alloc] init];
// insert code here...
Message * message = [[Message alloc] init];
[message greetings];
[message release];
[pool drain];
return 0;
}
A második sorban megmondjuk, hogy a kódban használni szeretnénk a Message osztályunkat. Az "insert code here" sor alatt sorban a következőket tesszük meg: példányosítunk egy objektumot, meghívjuk a greetings metódusát, majd gondoskodunk róla, hogy szabadítsuk fel a memóriát, miután már nincs szükségünk a message objektumra.
Futtassuk a programot! Nyomjuk meg a SHIFT+COMMAND+R billentyűket, ezzel megnyitjuk a Debugger Console ablakot. Ebben az ablakban nyomjuk meg a Build and Run gombot. Ha mindent jól csináltunk, akkor láthatjuk futni a programunkat, vastag betűvel megjelenik a "Hello World!" felirat. Ha valamit félre gépeltünk, akkor hibajelzést kapunk, javítsuk ki a hibákat és futtassuk újra!