iPhone fejlesztési tapasztalatok

Kezdő iPhone fejlesztőként szeretném összefoglalni a tapasztalataimat. Ezek a bejegyzések remélhetőleg nem csak nekem lesznek hasznosak.

Friss topikok

  • laposvas: hello Tegnap előtti állapot szerint 591Ft-ot vesz le amikor beregisztrálsz! Utánna az Xcode letöl... (2011.12.11. 21:28) Xcode használata

Linkblog

Xcode használata

2011.04.25. 11:35 shell8104

Első ránézésre három lehetőségünk van feltelepíteni az Xcode-ot.

A Mac-hez kapott telepítő DVD-n megtalálható az Xcode 3-as verziója, ezt feltelepítve le is jön hozzá egy frissítés, így nálam most 3.2.6-os a verzió. Ahhoz, hogy az iOS SDK-t is fel tudjuk telepíteni, be kell lépni az AppleID-val ide: http://developer.apple.com/iphone, és le kell tölteni az iOS SDK-t, ez akár több giga is lehet. Ha nem fizettünk elő, akkor csak a legfrissebb verziót fogjuk látni, ha fizetős fejlesztők vagyunk, látjuk a korábbi verziókat is.

A második opció, hogy letöltjük az App Store-ból az Xcode 4-es verzióját. Ezt 4 €-ért tehetjük meg.

A harmadik, hogy előfizetünk a Developer Account-ra, ami $99/év (külön kell iOS-re és Mac-re előfizetni). Ezért nem csak az Xcode-ot kapjuk, hanem dokumentációkat és a jogot, hogy felrakjuk az alkalmazásunkat az App Store-ba.

Tanulás közben én ezt a sorrendet fogom használni, Objective-C-hez, és az első iPhone próbálkozásokhoz tökéletes az ingyenes 3-as verzió. A publikáláshoz meg muszáj a Developer Account.

Nézzünk meg egy egyszerű projektet:

Indítsuk el az Xcode-ot és hozzunk létre egy új projektet. A Mac OS X alatt válasszuk az "application" menüpontot a bal oldali ablakban. Utána jobb oldalon válasszuk a "Command line tool"-t és alatta a type combo-ból a "Foundation"-t. Menjünk tovább és nevezzük el a projektünket "HelloWorld"-nek. Létre is jött az első projektünk :)

Bal oldalon, a "Groups & Files" alatt nyissuk meg a "Source" mappát. Itt láthatók a projekthez tartozó fájlok. Egy lényeges van, ez a "HelloWorld.m". Ebben a fájlban található a main metódus. Adjunk hozzá egy új fájlt a projekthez: jobb klikk (CTRL + klikk) a source mappán -> Add -> new file. Bal oldalon Cocoa class -> jobb oldalon Objective-C class, alul a subclass NSObject. Nevezzük el a fájlt Message-nek (legyen kipipálva, hogy jöjjön létre a Message.h is, ez az alapértelmezett).

Objective-C-ben ha létrehozunk egy osztályt, az két fájlból áll. a ".h" kiterjesztés az osztályunk interfésze, itt kell deklarálni a változóinkat és a metódusokat. A ".m" kiterjesztésű fájl az implementációt tartalmazza. Nyissuk meg a Message.h fájlt és vegyük fel bele az üdvözlő metódusunkat:

 #import <Cocoa/Cocoa.h>


@interface Message : NSObject {

}

- (void) greetings;

@end

 Nyissuk meg a Message.m fájlt, és gépeljük be a következő sorokat:

#import "Message.h"


@implementation Message

- (void) greetings {
    NSLog(@"Hello World!");
}

@end

 Anélkül, hogy különösebb magyarázatokat fűznénk a kódhoz, látható, hogy az interfészben deklaráltuk a greetings metódust, ez egy példány metódus, ami azt jelenti, hogy létre kell hoznunk egy példányt ahhoz, hogy meg tudjuk hívni. Az implementációs fájlban írtuk le, hogy mit csináljon a greetings metódus (írja ki a "Hello World!" szöveget).

Elkészültünk a Message osztállyal, már csak használatba kell vennünk. Nyissuk meg a "HelloWorld.m" fájlt, és gépeljük be a következőt:

#import <Foundation/Foundation.h>
#import "Message.h"

int main (int argc, const char * argv[]) {
    NSAutoreleasePool * pool = [[NSAutoreleasePool alloc] init];

    // insert code here...
    Message * message = [[Message alloc] init];
    [message greetings];
    [message release];
    [pool drain];
    return 0;
}

 A második sorban megmondjuk, hogy a kódban használni szeretnénk a Message osztályunkat. Az "insert code here" sor alatt sorban a következőket tesszük meg: példányosítunk egy objektumot, meghívjuk a greetings metódusát, majd gondoskodunk róla, hogy szabadítsuk fel a memóriát, miután már nincs szükségünk a message objektumra.

Futtassuk a programot! Nyomjuk meg a SHIFT+COMMAND+R billentyűket, ezzel megnyitjuk a Debugger Console ablakot. Ebben az ablakban nyomjuk meg a Build and Run gombot. Ha mindent jól csináltunk, akkor láthatjuk futni a programunkat, vastag betűvel megjelenik a "Hello World!" felirat. Ha valamit félre gépeltünk, akkor hibajelzést kapunk, javítsuk ki a hibákat és futtassuk újra!

A bejegyzés trackback címe:

https://saborsoft.blog.hu/api/trackback/id/tr1002853674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rolsz (törölt) 2011.05.16. 11:55:33

Engem érdekelne a folytatás, mert én is el szeretnék fejleszteni IOS platformra, de magában az Xcode programozás alapjairól is keveset tudok, így nagyon szeretem a részletes lépésről- lépésre leírásokat amelyekből könnyebb felfogni az egészet, legalábbis az alap rutin megszerzéséig, engem negyon érdekelne, hogy kódolás nélkül, hogyan lehet elemeket összefűzni, illetve OnClick, vagyis hát itt OnTouch elemek használata miként végezhető el. Eddig egészen hasznos volt a leírás, bár ez még nem túl sok, remélem folytatni fogod. Ja és esetleg ha tudnál akkor tehetnél néhány képernyőképet is a folyamatokról.

shell8104 2011.05.16. 12:01:28

@rolsz: Örülök, ha tetszett. Tervben van mindenképpen a folytatás. Én munka mellett próbálok haladni az iOS platform megismerésével, csak mindig fontosabbnak érzem tovább haladni, mint leírni az eddigieket :)
Már van egy félkész post a tarsolyban, meg egy csomó jegyzet.

laposvas 2011.12.11. 21:28:56

hello

Tegnap előtti állapot szerint 591Ft-ot vesz le amikor beregisztrálsz!
Utánna az Xcode letöltése ingyenes...

L
süti beállítások módosítása